Filip Björkqvist jobbar på Team Sportia i Kungälv.
Filip Björkqvist jobbar på Team Sportia i Kungälv. Bild: Frida Ekborg

Stor efterfrågan på cyklar – leveranser försenade

”Det är ett svårt cykelår i år”, konstaterar Filip Björkqvist på Team Sportia. Efterfrågan är väldigt stor, men leveranserna är sena.
– Antal cyklar som vi kan få fram från leverantörerna är väldigt få, säger han.

ANNONS
|

Efter en kylig, regnig och blåsig vår är cykelsäsongen äntligen här. Då kanske någon passar på att leta fram sin gamla cykel ur förrådet för att då upptäcka att den behöver servas, en annan kanske vill satsa på en helt ny cykel innan sommaren – och väljer då att åka till affären för att köpa en.

Bara för att komma tomhänt hem igen.

Det är just nu stor brist på cyklar – av vissa märken – i hela landet. Pandemin har försenat många cykelleveranser.

– De leverantörerna som vi jobbar med, standardmärken som Sjösala, Crescent och så vidare, får inte fram sina komponenter så att de kan bygga cyklar. De fabrikerna som bygger komponenterna ligger i utlandet och fabrikerna är stängda på grund av pandemin, säger Björkqvist.

ANNONS

De flesta som kommer in i butiken och vill köpa en cykel eftersöker mindre barncyklar eller mountainbikes. Elcyklar är också populärt.

– Det är nog i alla fall 5-10 personer om dagen inne och frågar, säger Björkqvist.

Redan förra året märktes ett större intresse av.

– Det var ett väldigt bra cykelår. Alla skulle börja cykla till jobbet och pendla mer och så. Då var det en jättestor ökning. I år är det egentligen samma sak bara det att vi inte har lika mycket att sälja, så man märker inte av det på samma sätt. Men ökat, det har det gjort.

Tillbehör, hjälmar och reservdelar finns dock att tillgå, där har inte leveranserna påverkats lika mycket. Och vill man få sin cykel uppfräschad och servad inför sommaren med nya däck, ny kedja och så vidare, så är det inga problem. Men man måste räkna med att många tänker samma tanke just nu.

– I nuläget har vi en väntetid på cirka en vecka, annars brukar det bara vara ett par dagar, säger Filip Björklund.

LÄS MER: Högsäsong för cykelstölder – så skyddar du din cykel

Några som alltid har bråda dagar i april och maj är bröderna på Kungälvs motor och cykel på Utmarksvägen, som säljer och reparerar cyklar. Just nu är det många som vill ha hjälp med reparationer och olika servicejobb, och väntetiden är därför mellan 1-4 veckor beroende på hur stort jobbet är. Men även där märker man nu av effekterna från förra årets fabriksstängningar.

– Förra året var det också stor efterfrågan men det var lättare med reservdelar, det är först nu som man börjar märka att det inte varit full fart i fabrikerna. Leverantörerna har börjat flagga för att man måste beställa reservdelar redan nu för år 2022. Det var någon som sa – och jag hoppas att inte det stämmer – att det nog inte kommer vara i fas förrän framåt 2024. Risken är väl att det kan vara så, säger Thomas Andersson, delägare i Kungälvs motor och cykel.

Det är svårt att ge kunderna vad de vill ha eftersom det är så stora leveransproblem, menar han. Vissa kunder beställde cyklar redan i höstas men de har fortfarande inte fått dem.

– När man pratar leveranser är det ganska dystra prognoser. Vissa jobb kommer man kanske inte kunna utföra helt enkelt, men hittills har vi inte kommit till det. Men jag tror att fram i sommar kan det nog vara problem att få sin cykel fixad, om det inte löser sig med delar. Det blir en nöt att knäcka fram i sommar.

ANNONS