Skenande priser på råvaror slår hårt mot Kungälvs restauranger

Priserna på råvaror ökar i rekordfart. Det drabbar restaurangbranschen i Kungälv hårt.
– Vi skulle behöva höja priserna med 40 procent, men då förlorar vi kunderna, säger en näringsidkare.

ANNONS
|

Först en pandemi. Och nu galopperande priser på råvaror. Restaurangbranschen har mött många motgångar de senaste åren.

Restaurangägare i Kungälv beskriver en verklighet där man ser över kostnader och kämpar för sin överlevnad.

– Man blir väldigt orolig när priserna stiger så mycket som de har gjort de senaste månaderna. Vissa varor har blivit 40 procent dyrare. Framför allt är det kött som har blivit dyrt, säger Abbe Mokhtar, ägare till Jenin Grill på Posttorget i centrala Kungälv.

Orientaliska rytmer och kvartstoner strömmar ur högtalarna i restaurangen. Det är slutet av juli. Semestersäsongen är i full gång och det är ganska tomt i lokalen.

ANNONS

Men det är inte bara för att det är mitt i sommaren som det är glest mellan gästerna. Abbe Mokhtar tycker att det överlag har blivit färre lunchgäster sedan priserna på råvaror chockhöjdes tidigare i år.

Färre gäster

– Allting har ju blivit dyrare för alla. Många har inte längre råd att gå ut och äta. Förut kom stammisarna tre till fyra gånger i veckan, nu kanske de kommer några gånger i månaden. Det är stor skillnad.

Abbe Mokhtar har nyligen höjt priserna med fem procent för att klara de ökade kostnaderna.

– Men det räcker inte. Vi skulle behöva höja med 40 procent, men det kan vi ju inte göra. Då förlorar vi våra kunder.

I Rollsbo industriområde ligger flera kaféer och lunchrestauranger. Många av dem har semesterstängt, men på Rollsbo lunch står kocken Paiwand Gazi vid disken och serverar kålpudding med lingonsylt. Han medger också att verksamheten har drabbats hårt av prisökningen.

– Precis allting är dyrare. Kött, mejerivaror, torrvaror och så höga elkostnader dessutom, säger Paiwand som precis som Jenin Grill har fått höja priserna i omgångar.

– Vi höjde nyligen lunchpriset med fem kronor. Vi kan ju inte höja hur mycket som helst. Vi får se hur andra gör och avvakta och se vad som händer med priserna på marknaden. Vi vill inte höja men vi är ju tvungna.

Halil Karadag jobbar också i Rollsbo. Han är anställd på Rollsbo pizzeria och förbereder några beställningar.

– Jag har precis tryckt upp en ny meny, säger han och visar upp en folder med de olika rätterna.

”Det går inte längre”

– Det är för att vi har behövt höja priserna. Vi har inte gjort det innan men nu var vi tvungna att höja med 10 procent. Förr kunde jag köpa oxfilé och betala 1500 kronor per låda. Nu måste jag betala minst 4000 för lika mycket kött.

Han har tidigare drivit restaurang men är glad att han är anställd just nu. Skatten ska ju betalas i vilket fall, hur dyrt allt annat än är, berättar han.

– Det är verkligen inte roligt att behöva höja priserna, men det går inte längre. Vi måste men vi gör det inte för att tjäna pengar.

Hur reagerar kunderna på att priserna blir högre?

– Jag vet inte än, våra nya priser börja gälla från och med augusti. Vi får se vad kunderna säger.

Paiwand Gazi, som har höjt lunchpriset i omgångar, säger att kunderna har förståelse för läget just nu.

– Det har gått bra, kunderna fattar och har inte klagat.

Vad som händer framöver är ännu osäkert. De håller andan och ser vad som händer på marknaden. De är luttrade och har blivit vana vid motgångar.

– Vi kämpar vidare. Jag är van att kämpa och inte ge upp, säger Abbe Mokhtar.

LÄS MER:Slog sönder butiksfönster – efter att ha nekats på krog

LÄS MER:Inbrott på restaurang i centrala Kungälv – bröt upp fönster

LÄS MER:Kungälvsbornas favoriter bland sommarhitsen

ANNONS