väderstation vid vinterväg
Små batteridrivna väderstationer ska ge väghållningen en bättre bild av väderläget. Bild: Pressbild Peab

Sensorer i vägbanan ska varna vid halka

Nu ska väghållningen i Kungälv bli mer träffsäker. Peab provar ett system med flera små väderstationer som ska rapportera temperatur och fuktighet på vägbanan.
– Nu måste vi inte längre åka ut och kolla om vägen behöver saltas, säger Gunnar Norgren, entreprenadingenjör på Peab.

ANNONS
|

Vinterväder är en utmaning. Inte sällan pendlar temperaturen kring nollan och om det verkligen blir någon nederbörd vet vi först när det börjat snöa.

Över hela landet finns Trafikverkets strömdrivna vägväderstationer som ger information om temperatur, luftfuktighet och nederbörd, men de sitter inte tillräckligt tätt för att bilden av väglaget ska bli heltäckande.

– När temperaturen ligger runt noll kan det vara glashalt på en väg medan en annan i samma område fortfarande är helt farbar, säger Gunnar Norgren. Det händer också att snöbyarna är så lokala att vissa vägar måste plogas medan andra inte får någon snö alls.

För att göra bilden av väglaget mer exakt, provar nu Peab att komplettera med ett antal mindre, batteridrivna väderstationer. Dessa stationer ger information om nederbörd, luftfuktighet, samt temperatur och fuktighet på vägbanan. Den informationen samlas in med hjälp av sensorer nedfrästa i vägbanan.

ANNONS

Ger beslutsunderlag

Gunnar Norgren framhåller att det viktigaste är att halkbekämpningen fungerar som den ska, dels ur trafiksäkerhetssynpunkt, dels för att både miljön och ekonomin tar skada när salt sprids i onödan.

– Vi har valt att placera väderstationerna på platser där vi vet att det fryser på ibland, säger Göran Norgren. Nu får vi ett bättre beslutsunderlag och kommer kunna styra våra insatser dit där de behövs bäst.

Tekniken i vägväderstationerna är utvecklad av det västsvenska företaget Klimator, som även tillhandahåller vägväderprognoser. Peab sköter väghållningen på omkring en femtedel av våra statliga vägar, samt i flera kommuner.

– Kungälv blir ett av våra testområden, berättar Gunnar Norgren. Fungerar det bra ska tekniken ut i fler områden.

LÄS MER:Så är det att köra A-traktor i Kungälv

LÄS MER:Hektiskt för däckbytarna på vinterns första dag

LÄS MER:Vintervädret går mot höst

ANNONS