Foto: Getty Images/Arkivfoto
Foto: Getty Images/Arkivfoto Bild: jungmalml

Polisens oro: Fler vattenskotrar än någonsin

Vattenskotrar är populärare än någonsin på Västkusten. Nu är sjöpolisen oroliga för att sommaren kommer bli problematisk.
– Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer, säger Marie Felten på sjöpolisen Väst.

ANNONS
|

Sommar vid havet kan innebära allt från att ligga stilla i en solstol och läsa en bok till att tillbringa dagarna fulla med action och vattensport. En aktivitet som blivit allt mer populär på just Västkusten är att åka vattenskoter och enligt polisen syns fler fordon än någonsin ute i det blå.

Men med fler vattenskotrar kommer också fler olyckor. Enligt ett pressmeddelande från sjöpolisen är somrarna problematiska, då allt för många människor överskattar sig själva.

– Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer. Förarna därute överskattar ofta sin körförmåga. Bristen på erfarenhet, alkohol och för hög hastighet är en livsfarlig kombination, säger Marie Felten på sjöpolisen Väst.

ANNONS

Vattenskotrar finns precis som motorcyklar i flera storlekar och med olika kapacitet, men en vanlig skoter kan komma upp i 70 knop, vilket motsvarar 130 kilometer i timmen, och att slå i vattenytan om man ramlar av i den hastigheten kan vara livsfarligt.

– Konsekvenserna blir ofta väldigt allvarliga när en olycka sker, på grund av den höga farten. Vatten blir till exempel stenhårt om man välter i hög fart. Man kan också få ett kast i en våg och få styret i bröstet.

Det är heller inte ovanligt att vattenskotrar krockar eller att föraren missbedömer farten och kör upp på land.

Eftersom att en vattenskoter räknas som ett fartyg gäller sjölagen och de internationella sjövägsreglerna. Det innebär bland annat att hastighetsbegränsningar måste följas och även väjningsregler, alltså typ trafikregler. Dessutom är det inte tillåtet att köra i badvikar, och inte heller inom skyddsområden där man kan störa djurlivet.

Sjöpolisen rekommenderar även starkt att de som kör vattenskoter använder flytväst och hjälm.

– Det är också viktigt att man använder dödmansgrepp på ett korrekt sätt. Det är en klyka med ena delen fäst på vattenskotern och den andra på föraren. Ramlar föraren i vattnet så rycks klykan bort från vattenskotern vilket gör att motorn stannar, säger Marie Felten.

Louise Jungmalm

louise.jungmalm@kungalvsposten.se

Kör vattenskoter på ett säkert sätt

• Använd flytväst och hjälm – vatten blir stenhårt om du välter i hög fart.

• Använd alltid ”död mans grepp” på ett korrekt sätt, om du ramlar i vattnet ska motorn stängas av.

• Kör aldrig onykter och håll på sjövägsreglerna – sjölagen gäller även för vattenskotrar.

• Ta hänsyn till miljön och kör inte din vattenskoter inom skyddsområden.

ANNONS