En pontonbro kan ersätta färjan till Marstrand.
En pontonbro kan ersätta färjan till Marstrand. Bild: Frida Ekborg

KP:s aprilskämt: Marstrandsön kan få en pontonbro

Kommunens protester mot Trafikverkets långsamma handläggning av den nya motorvägsförbindelsen verkar ha gett resultat. Nu överväger verket att låta bygga en pontonbro till Marstrandsön som kompensation.

ANNONS
|

Bakgrunden är att Kungälvs kommun i höstas lämnade in en kraftfull protest mot Trafikverket i form av en nedlagd röst angående sträckningen av den nya förbindelsen mellan Ekelöv och Kareby. Den nya vägen ska avlasta Marstrandsvägen och ge snabbare färd ut till kusten. Kommunen menar att Trafikverkets hantering av den nya förbindelsen, som påbörjades 2009, har tagit alldeles för lång tid.

– Vi är starkt kritiska till Trafikverkets projektledning. De har hållit på i 13 år. Vi känner oss inte ansvariga för den, men vi är med och bekostar projektet till 30 procent, sade kommunalrådet Miguel Odhner (S), till KP i höstas.

ANNONS

Nu har Trafikverket tagit till sig av kritiken och medger att det har tagit lång tid.

– Såhär i backspegeln kan man undra vad vi har sysslat med under alla dessa år, säger Henrich Danckwardt, regiondirektör på Trafikverket.

Nu vill myndigheten kompensera Kungälvs kommun och de resande till Marstrand med en snabbare överfart till Marstrandsön – i form av en pontonbro för både gång- och biltrafik.

– Det är en ganska vanlig lösning nere på kontinenten. Man har en flexibel bro som kan flyttas eller plockas ner vid behov. Bron kommer då också att ersätta färjan, och så slipper man utsläppen från den på samma gång.

Blir det inte mer utsläpp om bilarna ska köra fram och tillbaka över bron?

– De eventuella utsläppen ligger i så fall inom en helt annan kvot. Inom kvoten färjeförbindelser skulle detta innebära en betydande minskning.

Samtidigt är det kontroversiellt att tillåta fler bilar på Marstrandsön, där det redan är trångt och där delar av kajen inte tål mer belastning.

Är det inte dumt att släppa till fler bilar till Marstrandsön när kajen håller på att rasa ihop redan idag?

– Man får ställa det mot den ökade komforten för dem som får komma hela vägen fram till dörren med bilen. Jag har pratat med flera inflytelserika sommargäster på Marstrand som har påpekat fördelarna med att kunna köra stora dyra bilar ända fram till dörren, jämfört med att parkera dem på Koön.

Hur ska båtarna komma förbi pontonbron?

– De får stanna på den sidan bron de är, eller så får de åka runt Marstrandsön eller Koön för att komma till andra sidan. Det skulle också gå att lyfta bron genom att fylla vissa delar med helium så att den lyfter under begränsad tid och kan släppa under en båt.

När skulle en bro kunna stå klar?

– Det är svårt att säga. Det måste ju till en massiv utredning först.

ANNONS