Niklas Bernstone agerade som navigatör i ribbåten i söndags. Foto: Kustbevakningen/Liv Bernstone
Niklas Bernstone agerade som navigatör i ribbåten i söndags. Foto: Kustbevakningen/Liv Bernstone

Hjärtstillestånd efter blixtnedslag- då ryckte Niklas från Kungälv ut

När en man i 50-årsåldern fick hjärtstillestånd efter att ha träffats av blixten, var Niklas Bernstone från Kungälv en av dem som deltog i söndagens räddningsinsats utanför Vinga.
– Vi fick oss nog alla en tankeställare, att det kan gå illa även i en liten öppen båt utan mast, säger han.

ANNONS
|

2018 blev Niklas Bernstone känd för att han vågade ta dialogen med NMR under valrörelsen i Kungälv. Nu har han gjort en annan fin insats, den här gången på havet som är hans arbetsplats, eftersom han jobbar vid Kustbevakningen.

– Vi hade varit ute på patrull i vår ribbåt och gjort fartkontroll vid Kornhalls färja och var på väg tillbaka till Öckerö hamn där vårt miljöskyddsfartyg ligger. Vi skulle just åka in i hamnen för att äta lunch när vi på VHF-radion kanal 16 hörde ett så kallat kvitter, en larmsignal som skickas ut inför ett viktigt meddelande, berättar han.

ANNONS

Hjärtstartare i båten

Kort därefter kom Sweden Rescue in och sökte sjöräddningsenheter i området.

– Det handlade om ett hjärtstillestånd efter ett blixtnedslag så vi bara vände på klacken och gav full gas mot Vinga till. På grund av väderomslaget hade vi varit mentalt förberedda på att det kunde komma ett larm när som helst, berättar Niklas som ingick i ett team på tre personer.

– På vägen ut pratade vi ihop oss om vad ska vi göra, vem gör vad och vad kan vi göra. I just den här patrullen hade vi varit noga med att hjärtstartare skulle finnas med i båten.Tyvärr finns det inte med som standard i alla Kustbevakningens båtar.

Motvind och motsjö

Larmet kom runt 13.47, efter ett rejält åskväder, med blåst på åtta-tio sekundmeter och regn som smattrade ner, berättar Niklas.

– Vi körde i motvind och motsjö och jag tror att vi var framme på fem-sex minuter.

Tullare tröstade sonen

En annan kustbevakningsenhet fanns redan vid Vinga, men saknade hjärtstartare. När Niklas team kom fram till den lilla öppna motorbåten, hade två tullare gått ombord för att få en första lägesbild och trösta den drabbade mannens son, som var i kraftig chock.

– Tänk den ljudsmällen och den ljusupplevelsen när en blixt slår ner alldeles bredvid dig. Det måste ha varit fruktansvärt. Jag kan tänka mig att det är som att köra på en mina. Att sonen överhuvudtaget kunde larma är fantastiskt i det läget.När vi kom till platsen var han oerhört uppriven.

Saknade puls

Pappan var medvetslös och saknade puls när Niklas erfarne kollega John gick ombord och satte igång hjärtstartaren.

– Hjärtstartaren gav en stöt och sedan var den nöjd, eftersom hjärtat då kommit i rätt rytm igen. Men mannen var fortfarande medvetslös när han och sonen fördes över till en ambulansbåt för vidare transport till sjukhus.

Vet du hur mannen mår idag?

– Enligt uppgift ska hans tillstånd vara stabilt, säger Niklas.

Fungerande samarbete

Han vill betona att det på kort tid blev en bra uppslutning vid platsen och att det finns ett väl fungerande samarbete mellan Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Sjöfartsverket, Sjöpolisen och Ambulansbåten.

– Tillsammans bildar vi en kedja som är duktig och fungerar.

Vi är bara i början av sommaren. Har du något råd du vill ge till de som ska ut på sjön?

– Ha koll på väderleken och se till att ha en bra framförhållning. Lyssna på om det är risk för åska och ta höjd för det. Och framförallt- visa hänsyn till varandra, säger Niklas Bernstone och påminner om att en båt inte är som en bil, om nu någon skulle tro det.

– Får man stopp går det inte att bara kliva ur och ta en taxi hem.

ANNONS