När grundskolans musikprofil läggs ner kommer det påverka Kungälvs hela kulturliv negativt, skriver Monica Lindgren,<strong id="strong-5f04220e2f7f50e36c04add8c3da6995"> </strong> Göteborgs universitet.
När grundskolans musikprofil läggs ner kommer det påverka Kungälvs hela kulturliv negativt, skriver Monica Lindgren, Göteborgs universitet. Bild: Stina Hylen

Nedläggning av Ytterbyskolans musikprofil – en beklaglig politisk prioritering

Gymnasieskolans estetiska program har lagts ned och när även grundskolans musikprofil läggs ner kommer det påverka Kungälvs hela kulturliv negativt, skriver professor Monica Lindgren, Göteborgs universitet.

ANNONS
|

Då och då behöver vi forskare argumentera för värdet av kultur för barn och unga, inte minst i ekonomiskt kärva tider. I Kungälv, liksom i andra kommuner, tar nu ansvariga politiker svåra beslut för att undvika ekonomiskt underskott. Problemet är att i prioriteringarna tas inte tillräcklig hänsyn till kulturens betydelse i barns och ungas liv. Så var fallet för 20 år sedan, då dåvarande kommunstyrelse beslöt att lägga ner Kungälvs kulturskola (beslutet upphävdes senare). Så är fallet också nu när Ytterbyskolans musikprofil tvingas läggas ned.

Först några klargöranden. Musikprofilerade grundskolor har tillåtits sedan 1980-talet då det gjordes ett utbildningspolitiskt vägval att bevilja avsteg från principer för en gemensam studiegång. Under 90-talets avreglering av skolan växte antalet musikprofilerade skolor i och med den ökade friheten för lokala varianter. Inom ramen för dagens flexibla timplan regleras endast minsta antal garanterade undervisningstimmar per ämne. Att regeringen nu beslutat att ta bort ”elevens val” i grundskolan innebär inte att en kommun inte längre tillåts att bedriva profileringar i grundskolan.

ANNONS

Vilka skäl finns för att prioritera en väl fungerande musikprofil?

1. Det finns inga vetenskapliga belägg för att elever i musikprofil klarar sig sämre i skolan, snarare tvärtom. I gynnsamma sammanhang kan musikundervisning ha positiv påverkan på prestationer i andra ämnen.

2. Det finns en stark koppling mellan musikundervisning och elevers psykiska och sociala hälsa. Forskning visar att musik kan bidra till ökat välmående och minskat utanförskap.

3. Musik och identitet hänger nära samman. Att i skolan ges möjlighet skapa sig en identitet som gitarrist eller sångare kan ge trygghet i en orolig värld.

4. All forskning har dock ett förbehåll: endast välfungerande musikundervisning ger positiva resultat. Ytterbyskolans musikprofil är mycket välfungerande. Nyligen fick en av skolans musiklärare ett pris av Kungl. Vetenskaps- och Vitterhetssamhället i Göteborg för att ha drivit verksamheten med gott resultat.

Slutligen, Ytterbyskolans musikprofil är en del av kommunens kulturella infrastruktur. Även gymnasieskolans estetiska program har lagts ned och tillsammans med nedläggningen av grundskolans musikprofil försvagas denna infrastruktur, vilket påverkar Kungälvs hela kulturliv negativt.

Monica Lindgren, professor i musikpedagogik

Göteborgs universitet

LÄS MER:Öppet brev från Ytterbyskolans personal till politiker och tjänstemän i Kungälv

LÄS MER:Musikprofilen på Ytterbyskolan läggs ned

ANNONS