Problemet med Västra gatan är ju butiksdöden. KC attraherar både butiker och besökare. Att då tro att ökad tillgänglighet för bilburna besökare skulle ändra på detta har jag svårt att förstå. Det skriver Olof Stenlund i ett debattinlägg. Arkivbild
Problemet med Västra gatan är ju butiksdöden. KC attraherar både butiker och besökare. Att då tro att ökad tillgänglighet för bilburna besökare skulle ändra på detta har jag svårt att förstå. Det skriver Olof Stenlund i ett debattinlägg. Arkivbild Bild: Karin Henriksson

Mer liv med bil på Västra gatan?

Problemet med Västra gatan är ju butiksdöden. KC attraherar både butiker och besökare. Att då tro att ökad tillgänglighet för bilburna besökare skulle ändra på detta har jag svårt att förstå. Det skriver Olof Stenlund i ett debattinlägg.

ANNONS

Så har bilen skördat ännu en seger här i Kungälv. Mer trafik på Västra gatan ska skapa mer liv, påstås det. Och vems liv, undrar jag? Jag förstår ju att fastighetsägare och näringsidkare i sitt kortsiktiga perspektiv tyvärr tänker så. Men att kommunen går dem så raskt till mötes är sannerligen förvånande. Eller kanske inte? Kommunens fysiska planering och trafikplanering handlar ju mycket om tillgänglighet för biltrafik centralt. Samtidigt som besöks- och boendeparkering i mer externa områden aktivt motverkas. Hur går detta ihop? Att minska trafiken i centrala staden borde vara prioriterat.

Problemet med Västra gatan är ju butiksdöden. KC attraherar både butiker och besökare. Att då tro att ökad tillgänglighet för bilburna besökare skulle ändra på detta har jag svårt att förstå. Den typ av handel som många med mig hoppas på har ju knappast behov av bilburna kunder, i varje fall inte fram till butiksdörren. Tvärtom, en miljö som inbjuder till flanerande borde vara mer attraktiv. Men att flanera på en gångfartsgata funkar inte. Den som vill kan prova det på KC. Men se er för och håll barnen hårt i handen!

ANNONS

En framsynt klimat- och miljöpolitik efterlyses. Och då handlar det även om att ändra vanor och inte förvänta sig att bilen ska komma fram överallt. Den senaste rapporten från IPCC har flera bistra budskap. Faktum är att det måste hända åtskilligt under nuvarande mandatperiod inom en rad områden. Inte om tio år, utan snart, nu. Hur vore det om Kungälvs kommun gjorde som 52 andra kommer i landet gjort genom samverkan i ”Klimatkommunerna”? Ta fram en klimatbudget, engagera medborgare i olika åldrar och inte minst näringslivet som då kan komma med lite annat tankegods än att lobba för mer trafik centralt. Tyvärr tror jag det politiska modet saknas. Det känns rätt ofta som Kungälvs kommun lever i gårdagen där ”business as usual” är det bästa som går att hitta på. Visst borde vi kunna bättre?

Olof Stenlund

LÄS MER:Svar: Säger nej till allt som är kopplat till politik eller religion

LÄS MER:En Marknadsplats som blev genomfartsled

ANNONS