Ingen vill ha en förlorad generation av unga och för att inte få, det krävs ett värdegrundsarbete, skriver fyra politiker med ansvar för skolfrågorna.
Ingen vill ha en förlorad generation av unga och för att inte få, det krävs ett värdegrundsarbete, skriver fyra politiker med ansvar för skolfrågorna. Bild: Erika Olofsson

Lärare ska inte behöva vara ställföreträdande uppfostrare

Ingen vill ha en förlorad generation av unga och för att inte få, det krävs ett värdegrundsarbete, skriver fyra politiker med ansvar för skolfrågorna.

ANNONS
|

Hot och våld, mobbning och trakasserier hör inte hemma i våra skolor. Inte heller könsord och grova ord.

Lösningen är aldrig att blunda för problemet och låtsas som om inget hänt. Vi i majoriteten blundar aldrig för en utmaning. Vi vågar se den och prata om den.

Våra lärare ”tvingas” idag att vara ”ställföreträdande uppfostrare” och socionomer åt föräldrar som inte kan hålla sams eller ens bryr sig om vad deras barn gör, vare sig på skoltid eller på sin fritid. Lärarna får ta undervisningstid till konflikthantering vilket gör att andra elever tappar lärarledd tid. Våra lärare måste få fokusera på det de är bäst på, och som ligger i deras uppdrag. Att utbilda och utveckla.

ANNONS

Ingen vill ha en förlorad generation av unga och för att inte få, det krävs ett värdegrundsarbete. Lärarnas status måste också stärkas.

Det ska vara lärare som leder klassrummet. En lärare måste kunna få möjlighet att bygga relationer. De ska känna sig trygga och kunna säga ifrån utan att riskera att bli filmade och utlagda på sociala medier eller påhoppade med olika tillmälen.

Därför har vi lagt ett uppdrag till ett kommunalt värdegrundsarbete där vi tillsammans med vårdnadshavare och tidiga insatser varken ska acceptera hot och våld, mobbning eller trakasserier.

Anna Vedin (M), utbildningsråd

Rose-Marie Larsdotter (M), ledamot utskottet Bildning och lärande

William Hult (S), ledamot Bildning och lärande

Erik Martinsson (MP), ledamot Bildning och lärande

ANNONS