”För ett stort antal år sedan var flyget enbart till för dem med tjocka plånböcker”, skriver Bengt-Åke Hellmansson.
”För ett stort antal år sedan var flyget enbart till för dem med tjocka plånböcker”, skriver Bengt-Åke Hellmansson. Bild: Roger Larsson

Klimatarbetet måste ske på ett systematiskt och logiskt sätt

Det är avgörande att det viktiga klimatarbetet att minska jordens koldioxidhalt sker på ett systematiskt och logiskt sätt, annars är det stor risk att vi missar målet. Att belägga människor med flygskam löser inte problematiken, skriver Bengt-Åke Hellmansson.

ANNONS
|

Jag läste med intresse artikeln om Susanna Elfors. Susanna håller bland annat föredrag och har gett sitt föredrag titeln "Från flygskam till tågskryt". För ett stort antal år sedan var flyget enbart till för dem med tjocka plånböcker. I samband med avregleringen av flyget fick allmänheten tillgång till ett helt revolutionerande transportmedel. Man kunde åka till Italien på några timmar istället för 30 timmar på ett tåg, som var alternativet då. En helt ny värld öppnade sig.

Detta vill klimataktivister nu ändra på genom att ange klimatskäl för att understryka sina egna åsikter och ideologier. Den som väljer att flyga skall känna skam. Vad är då fakta och vad är åsikter och ideologier? Flyget står för några få procent av koldioxidutsläppen globalt som Susanna helt riktigt påpekar.

ANNONS

Tyvärr har flyget fått stå i skamvrån i debatten om koldioxidproblematiken. Detta får ses som ett resultat av klimataktivisternas åsikter och ideologier och inte fakta. All mänsklig aktivitet skapar idag koldioxidutsläpp. För att nyansera debatten kan nämnas att internet står för lika stor del av koldioxidutsläppen som flyget och ökar med 10 procent årligen. Internet slukar enorma mängder energi som till stor del är baserad på kolkraft. Klädkonsumtionen står för ett utsläpp som är fem gånger så stort som flyget. Ändå talar ingen om internetskam eller klädskam.

Är då tåget dåligt? Inte alls utan tvärtom. Tåget är ett fantastiskt färdmedel. Om man låter tåget konkurrera med flyget förlorar flyget. Detta såg vi i Frankrike när TGV-tågen introducerades. En av världens tidigare mest trafikerade sträckor med flyg, Paris--Lyon, fick konkurrens av tåget och tåget vann. Idag åker du mellan dessa städer, en sträcka på 60 mil, på under 2 timmar med tåget, vilket flyget inte kan matcha. Det är så man skall agera för att styra mot mindre flygande, inte genom att skambelägga människor som gjort ett annat val än vad man själv har gjort. Att vara tolerant mot andra med avvikande åsikter är en viktig del av demokratin.

Tåget står under stark utveckling. Vi kommer att få se ett teknikskifte från spårbunden till icke spårbunden trafik inom ett antal år. Maglevtåget mellan Peking och Shanghai, en sträcka på 100 mil, kommer att köra sträckan på 2 timmar vilket flyget inte kan matcha. Med denna teknik skulle man ta sig från Göteborg till Hamburg på 1 timme. Det experimenteras även med tåg som går i tunnlar där luften har sugits ut. Dessa tåg kan komma upp i hastigheter som är större än flygets och därmed kunna konkurrera med flyget även över större avstånd.

Även flyget har utvecklats stort sedan detta avreglerades. Bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen har halverats och dagens flygmotorer kan hantera koldioxidneutralt biobränsle. Ett koldioxidneutralt flyg finns därmed tekniskt att tillgå. Det ligger dock i politikernas händer att se till att biobränsleproduktionen ökar till att matcha behovet. Även flygplan helt drivna elektriskt är en realitet och i trafik inom några år. Många större flygbolag erbjuder även möjligheten att kompensera för koldioxidutsläppet och man kan därmed resa koldioxidneutralt med flyg.

Det är avgörande att det viktiga klimatarbetet att minska jordens koldioxidhalt sker på ett systematiskt och logiskt sätt, annars är det stor risk att vi missar målet. Att belägga människor med flygskam löser inte problematiken. Ingenjörer och forskare har en central och avgörande roll för att nå de tekniska landvinningar som krävs. Det är ingenjörer och forskare och deras tålmodiga arbete som kommer att lösa koldioxidproblematiken.

Bengt-Åke Hellmansson

Civilingenjör i Kemisk Teknologi

ANNONS