Jag är en manipulerad kund och jag avskyr det

Jag blir på dåligt humör av att behöva visa körkort och identifiera mig för att göra ett inköp eller en synundersökning, skriver signaturen ”Den ovilliga kunden”.

ANNONS
|

Medlemskap, rabatter, abonnemang, tre och den billigaste på köpet, fem procent på tisdagar, köpyra, black friday och lagerrensning.

Jag är styrd av ohederliga metoder och system, en manipulerad kund. Jag avskyr det.

Mina köpmönster blir kartlagda och jag utsätts för än mer ojuste påverkan. Jag blir på dåligt humör av att behöva visa körkort och identifiera mig för att göra ett inköp eller en synundersökning.

Elektronikförsäljare drivna av bonus kränger fleråriga serviceavtal och extra försäkringar till sina intet ont anande äldre kunder.

I den lilla exklusiva butiken med dofter, tvålar och oljor smyger expediten upp tätt intill och undrar om jag letar efter något speciellt, hon liknar och uppträder som en maniskt leende robot, jag blir obehagligt berörd.

ANNONS

Du kan hänga av dig här säger optikern och pekar på den enda krok som finns, sen kan du sätta dig där i den svarta stolen säger hon och pekar tydligt på den enda besöksstol som finns i det minimala rummet.

Undrar om hon tänker att jag är dement eller obegåvad far tankarna, åldersskillnaden mellan mig och den unga optikern är troligen mer än fyrtio år, man får ha överseende.

Frågebatteriet smattrar över mig och uppenbarligen blir inte mina svar enkelt ifyllbara i den datoriserade manualen även om jag pliktskyldigt uppger mediciner och hälsostatus.

Om synundersökningen ger svar på näthinnans tillstånd frågar jag eftersom jag upplevt ljusfenomen i synfältet.

Jag får ett långt standardsvar om att det är en screening och en helhet. Jag ställer om frågan då den inte uppfattats korrekt. Resultatet blir att samma svar repeteras ännu en gång. Kommunikation!

I detta köpcenter som skulle kunna finnas i vilken medelstor stad som helst är Systembolaget den positiva anomalin. Inga rabatter, inget medlemskap inget dolt köptvång, tvärtom. Sortimentet är stort och har hög kvalitet.

Personalen är trevlig, kunnig och aldrig påflugen.

Den ovilliga kunden

ANNONS