Det planerade arenaområdet intill Yttern i Rollsbo.
Det planerade arenaområdet intill Yttern i Rollsbo. Bild: Linus Olsson

Hur kan ni planera jätteprojekt utan att ta med infrastrukturen?

LH om trafiken kring arenabygget och artikeln Arenabygget får grönt ljus.

ANNONS
|

Förstår att Kommunen inte denna gången heller är intresserad av att Trafikverket skall lägga sej i Kungälvs vägnät med krav på framkomlighet för oss trafikanter. Därför vill nu kommunen slippa detta och bygga fler utfarter med mer röda ljus mot Marstrandsvägen i Rollsbo. Jonas Andersson (S= Röd). Trevligt att Ove Wiktorsson som nu inte längre är med att trafikplanera vägar i kommunen (C= Grön) finner det olämpligt med ny utfart som givetvis påverkar flödet ännu mer. Frågor till Jonas Andersson: Åker du regelbundet på Marstrandsvägen mellan Kungälv och Ytterby kl 6-19? Hur kan ni planera för ett jätteprojekt i miljardklassen utan att ta med infrastrukturen runt detta bygge? Skamligt! Tror ni att vi kommuninnevånare inte förstår orsaken till ert agerande!

ANNONS

1. Separera Gående och Cyklister från att korsa Marstrandsvägen vid Rollsbokrysset. Bygg ramper högt och inte en tunnel i sumpmarken som ni redan vet om varje gång det kommer en regnskur! Gör detta nu!

2. T.o.m Vänstern var för att bygga särskilda Bussfiler innan Rollsbokrysset mot Kungälv. Bra!

3. Cirkulationsplats istället för Ljusreglerad korsning ökar framkomligheten enl. konsultfirman som gjort studien.

4. Om man måste ha en extra in/utfart kan man ta lärdom hur man gjort i Spanien under många år!. Bygg en parallellgata med Marstrandsvägen mot Ytterby från Rollsbo. Då kan de ta sig till Lidl och köra ut baksidan via Yttern eller köra ut på Marstrandsvägen utan att korsa den. Då får de visserligen en tur till Ytterby men stoppar inte upp trafiken som en ljusreglerad korsning gör.

Tacksam för bättre svar än det jag läst tidigare från dig Jonas!

LH

ANNONS