Vuxna talar ofta i termer som ”barnen är vår framtid”, speciellt våra politiker när det är valtider. På barnen vilar hopp och förväntningar om en ljus framtid, både från föräldrars och samhällets sida. Idag stod jag därför nästan mållös när jag i ett samtal frågar min sons lärare varför barnen inte har läromedel i fysik och får svaret att skolan saknar pengar för att ge barnen böcker. Hur kan det vara möjligt att vi, i ett land som Sverige, inte ens förser skolorna med kommunala medel nog att köpa läromedel till våra barn för? Istället får lärarna, förutom en redan pressad arbetssituation, uppfinna hjulet på nytt och lägga sin arbetstid på att själva skapa material. Ett material som inte bara ska vara pedagogiskt och lättförstått utan dessutom uppfylla läroplanen med alla dess krav på ett komplett innehåll.
En av de viktigaste byggstenarna för en ljus framtid är en bra skola med kvalificerade lärare, bra läromedel och en trygg skolmiljö. En skola som finns till för alla. Där du kan få specialhjälp om så behövs men där skolan också vågar/får ställa krav på eleverna. En skola som både lyfter självförtroende och gradvis ger den kunskap som behövs för att klara sig i livet. För mig är det viktigt att mina skattepengar går till att ge våra barn dessa byggstenar och samtidigt lärarna en god arbetsmiljö. Jag tror inte att man på någon annan arbetsplats skulle godta de arbetsvillkor som lärarna ständigt tvingas arbeta under. Vi får som i nuläget inte snåla på skolan och på läroböcker.
Min fråga till Kungälvs politiker blir därför. Hur prioriterar ni? Dagens barn/ungdomar är morgondagens väljare och domen över er kommer att bli hård.
Andreas Yngvesson, bekymrad förälder på Munkegärdeskolan
LÄS MER:Skydda miljöförsvararna – stärk lagstiftningen
LÄS MER:Skilj på var eller vart!