I de flesta kommuner runt oss kan FUB-medlemmar vara på daglig verksamhet och samtidigt läsa några timmar i veckan på komvux. Men inte i Kungälv, skriver Ewa Ottosson, ordförande FUB Kungälv.
I de flesta kommuner runt oss kan FUB-medlemmar vara på daglig verksamhet och samtidigt läsa några timmar i veckan på komvux. Men inte i Kungälv, skriver Ewa Ottosson, ordförande FUB Kungälv. Bild: Pontus Lundahl/TT

Alla har rätt till ett livslångt lärande!

I de flesta kommuner runt oss kan FUB-medlemmar vara på daglig verksamhet och samtidigt läsa några timmar i veckan på komvux. Men inte i Kungälv, skriver Ewa Ottosson, ordförande FUB Kungälv.

ANNONS

Vi blir glada när vi läser insändaren ”Vi tar ansvar för framtiden” och att kommunen vill satsa på att ge alla en andra chans genom anpassad vuxenutbildning.

Det finns en skolform som heter komvux som anpassad utbildning och den har sin bakgrund i anpassad grund- och gymnasieskola (tidigare särskola, träningsskola, gymnasiesär). Det är en skolform för personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller förvärvad hjärnskada, alltså inte för ”alla” elever.

Vi hoppas att kommunen vill utveckla vuxenutbildningen för våra medlemmar när anpassad vuxenutbildning nu startar upp igen. Ta gärna hjälp av kurskatalogen från Lärvux i Borås.

I de flesta kommuner runt oss kan FUB-medlemmar vara på daglig verksamhet och samtidigt läsa några timmar i veckan på komvux. Men inte i Kungälv. Här hänvisar man till lag och prejudicerande domar. Stämmer säkert om man har heltidsstudier men knappast om man läser några lektionstimmar per vecka.

ANNONS

Personer med intellektuell funktionsnedsättning har ofta sämre förutsättningar än andra att praktisera sina kunskaper och hålla dem vid liv. Den kommunala vuxenutbildningen har därför stor betydelse för att människor ska kunna växa och lära genom hela livet. Vuxenutbildningen har dock inte som sitt uppdrag att bidra till att personen vidmakthåller eller återfår kunskap. Det drabbar framför allt dem som har en måttlig/omfattande utvecklingsstörning och personer med flerfunktionsnedsättning. Vi anser att utbildningsresurser för att stärka det livslånga lärandet ska satsas direkt på målgruppen. Detta görs förmodligen bäst genom att personalen på daglig verksamhet utökas med vuxenpedagogisk kompetens, utöver kompetens i form av arbetsterapeut och logoped.

Kommunen har nu möjlighet att visa att man tycker att det livslånga lärandet gäller för alla!

Ewa Ottosson, ordförande FUB Kungälv

ANNONS